Problemet med natskyggeplanternes lektiner

Kun få kender udtrykket natskyggeplante, og du vil måske blive overrasket over at høre, at indtagelse af fødevarer fra denne plantefamilie kan bidrage til både smerte og inflammation.

Natskyggeplanterne tilhører Solanaceae-familien, som omfatter over 2.000 arter. De omfatter også nogle af de mest populære fødevarer, der indtages i store mængder i dag – såsom tomater, kartofler, alle typer peberfrugter, chili og aubergine.

Solanaceae-familien indeholder cholinesterasehæmmende glycoalkaloider og steroidalkaloider, herunder blandt andet stoffet solanin i kartofler og aubergine, tomatin i tomat, nikotin i tobak og capsaicin i peberfrugter. Glykoalkaloiderne i kartofler er kendt for at bidrage til irritabel tyktarm og påvirke tarmens permeabilitet/tæthed negativt. Samlet set kan vi sige at planternes giftstoffer – lektinerne har en tendens til at skabe problemer, når de indtages i større mængde dagligt. Nogle mennesker er dog mere sensitive end andre, så ikke alle vil reagere på dem.

Gigttilstande

Gigttilstande er et af de største problemer, der tilskrives natskyggeplanternes lektiner. Slidgigt er den mest almindelige form for gigt. Men mange mennesker er også ramt af reumatoid arthritis, den mest invaliderende og smertefulde form for gigt. Men også problemer med huden fx akne, eksem og kløe kan skyldes lektinerne i natskyggefamilen.

Er du klar til en udfordring

Mange, der lider af gigt eller en gigtrelateret sygdom såsom lupus, psoreasisgigt og andre muskel- og skeletsmerter, har fundet ud af, at indtagelse af mad fra natskyggefamilien faktisk påvirker deres helbred negativt. Hvis du vil vide, om natskyggeplanternes lektiner påvirker dig negativt, så tag udfordringen op, hvor du i mindst 2 måneder undgår alle natskyggeplanter. Det kaldes en udfordring af en grund, og det kræver lidt omtanke og planlægning. For som du nok kan se, er natskyggefamilliens planter nogle af dem, vi spiser flest af. Du kan starte med at blive en omhyggelig etiketlæser, da både fødevarer, lægemidler samt talrige forarbejdede fødevarer indeholder natskyggelektiner. (Recepter og håndkøbsmedicin kræver en diskussion med din læge eller et telefonopkald til producenten af ​​dine håndkøbslægemidler for at bestemme ingredienserne).

Efter to måneder skal du begynde at genindføre én natskyggeplante ad gangen. Og så spise den i mindst en uge inden du indfører en ny. Start fx med tomat og vær opmærksom på ømhed, smerter, stivhed i led og tab af energi, hovedpine, hududslæt, fordøjelsesproblemer, åndedrætsproblemer eller andre symptomer. Du vil måske opleve, som mange andre har, at dit helbred vil forbedres dramatisk efter at have fjernet natskyggefamilien fra din kost. Hvis du trives uden, kan du trygt spise andre typer af grøntsager – se på siden her under opskrifter, hvis du mangler inspiration.

Gå uden om:

  • tomater – alle varianter
  • kartofler – alle varianter, dog IKKE søde kartofler eller yams
  • aubergine
  • peberfrugter – alle varianter såsom peberfrugt
  • goji bær
  • tomarillos (en blommelignende frugt fra Peru)
  • tobak
  • chili

Greenmedinfo.com:

Potato glycoalkaloids adversely affect intestinal permeability and aggravate inflammatory bowel disease. www.greenmedinfo.com/article/potato-glycoalkaloids-adversely-affect-intestinal-permeability-and-aggravate

 Naturally occurring glycoalkaloids in potatoes aggravate intestinal inflammation in two mouse models of inflammatory bowel disease. www.greenmedinfo.com/article/naturally-occurring-glycoalkaloids-potatoes-aggravate-intestinal-inflammation-two-mouse

Journal of Neurological and Orthopedic Medical Surgery (1993) 12:227-231.An Apparent Relation of Nightshades (Solanaceae) to Arthritis https://www.noarthritis.com/research.htm

Del gerne denne blog